Nederland, het land van de fiscale bijtelling, wijzigt in 2019 de bijtellingsregels. Zelfs voor een elektrische auto ga je vanaf volgend jaar meer bijtelling betalen, afhankelijk van de cataloguswaarde.

4 of 22 procent

Er zijn momenteel twee bijtellingscategorieën. Alles wat honderd procent elektrisch rijdt – dus 0 g/km emissie heeft – valt in 2018 in de bijtellingscategorie van 4 procent. Alles met 1 of meer gram CO2-emissie per gereden kilometer valt nu in de bijtellingscategorie van 22 procent. Vrij overzichtelijk.

Vijf jaar

Het bijtellingspercentage staat voor vijf jaar vast, gerekend vanaf de eerste dag van de maand volgend op de eerste ingebruikname. Met de eerste ingebruikname bedoelen we de dag waarop het kenteken van de auto voor het eerst op naam is gesteld. Als dat vóór of óp 31 december 2018 gebeurt, geldt het bijtellingspercentage van 2018 nog vijf jaar.

Mercedes Benz

Bijtelling vanaf 1 januari 2019

In 2019 zijn de bijtellingspercentages niet anders dan in 2018. Maar voor de categorie van 4 procent gaat in 2019 het een en ander wijzigen. Nu komt het: vanaf 1 januari 2019 geldt het verlaagde bijtellingspercentage van 4 procent alleen nog tot 50.000 euro van de catalogusprijs. Voor bedragen daarboven geldt het bijtellingspercentage van 22 procent. Weet dat deze regeling alleen geldt voor 2019 en voor 2020. Vanaf 2021 is het feest echt voorbij, want dan betaal je over de gehele cataloguswaarde 22 procent bijtelling, zelfs voor elektrische auto’s.

Gecombineerd bijtellingspercentage

Je krijgt in 2019 dus te maken met een gecombineerd bijtellingspercentage, als de elektrische auto meer dan 50.000 euro kost. Kijken we even naar het aanbod, dan blijven elektrische auto’s als de Volkswagen e-Up en e-Golf, Renault ZOE, Hyundai Joniq Electric en Kona Electric, Nissan Leaf, BMW i3 Opel Ampera-e Smart EQ Fortwo en EQ Forfour en tot slot Kia Soul Ev buiten spel. Die blijven qua prijs allemaal onder de 50.000 euro. Elektrische auto’s als de Teslaen de Jaguar J-Pace zijn een stuk duurder dan vijftig mille. Deze auto’s worden dus duurder in de bijtelling. Er zijn twee uitzonderingen: waterstofauto’s Hyundai NEXO en Toyata Miraii. Kosten meer dan 50.000 euro, rijden feitelijk ook elektrisch, maar behouden hun 4 procent bijtelling.

Bekijk het volledige bericht op www.autorai.nl